الکترونیکمنابع کنکور ارشد و دکتری برق

درس الکترونیک کنکور را بهتر بشناسیم

درس الکترونیک از درس های بسیار روتین در کنکور کارشناسی ارشد برق است که کسب درصد بالا در این درس واقعاٌ در دسترس می باشد و با تلاشی معقول می توان درصد خوبی را از این درس انتظار داشت. در این پست قصد داریم همه آن چه را که برای کسب مدال طلا در این درس لازم است بدانید به شما انتقال دهیم. پس با ما همراه باشید….

مانند بقیه دروس تخصصی کنکور ارشد برق هر سال از این درس ۱۲ سوال مطرح می گردد. مباحث الکترونیک (۱) و (۲) بدین صورت هستند:

-دیود و مدارهای دیودی

-تحلیل DC ترانزیستورهای دو قطبی (BJT)

-خط بار

-تحلیل سیگنال کوچک ترانزیستورهای دو قطبی (BJT)

-تحلیل DC ترانزیستورهای اثر میدان (FET)

-تحلیل سیگنال کوچک ترانزیستورهای اثر میدان (FET)

-تقویت کننده های تفاضلی

-فیدبک

-اپ امپ

-تنظیم کننده های ولتاژ (رگولاتورها)

-تقویت کننده های توان

-پاسخ فرکانسی

بودجه بندی سوالات کنکور در درس الکترونیک به دو دلیل کار صحیحی نیست: ۱٫ وابستگی شدید مطالب این درس به هم ۲٫ وجود نوسان در تعداد سوال های مطرح شده از هر مبحث در هر سال

منتهی این کار نادرست را ما انجام می دهیم(!) و در جدول زیر به این نکته می پردازیم که در کنکورهای اخیر چه گذشته است و تعداد سوال های مطرح شده از هر مبحث در هر سال چند تا بوده است.

1

نکته ای که بسیار مهم می باشد این است که می بینیم ممکن است از مبحثی در یک سال اصلاٌ تستی مطرح نشود ولی در سال بعد آن مبحث دارای بخش مهمی از سوالات کنکور باشد. (مبحث تحلیل ای سی FET را در سالهای متوالی ۸۸ و ۸۹ ببینید.) و اینکه از مبحثی مثل خط بار در سالهای اخیر تستی مطرح نشده به هیچ وجه به این معنا نیست که قرار نیست در سالهای بعد هم از آن سوالی مطرح شو و این چیزی از اهمیت این مبحث نمی کاهد و تاکید می کنم که نمی توان مطالب کنکور را در این درس بر حسب اهمیت مرتب کرد و در صورت ضیق وقت فقط مباحث مهم را خواند، چرا که همان طور که عرض کردم مطالبه به هم وابستگی شدیدی دارند و اساساٌ حذف یک یا چند مبحث در این درس به هیچ وجه توصیه نمی شود.

پس جدول بعدی را فقط با این دید ببینید که در حالت کلی چه مباحثی پرتکرارتر هستند نه پراهمیت تر، مثلاٌ مباحث فیدبک و تقویت کننده های تفاضلی از حیث تعداد سوالات بخش زیادی را پوشش می دهند ولی قطعاٌ تسلط بر آن ها مستلزم تسلط بر تحلیل DC و AC هر دو نوع ترانزیستور (BJT و FET) می باشد.

2

اما برسیم به بخش مهم معرفی منابع

در بین منابع که تقریباٌ می توانم ادعا کنم همه آنها را بررسی کرده ام و نقاط ضعف و قوت هر کدام را از نزدیک دیده ام (چون خودم سال کنکور چند بار منبع مطالعاتی ام را برای این درس عوض کردم) بعضاٌ ضعفهایی وجود دارد. به هیچ وجه قصد جسارت به هیچ یک از اساتید گرامی را ندارم و قطعاٌ کوچکتر از آن هستم که بخواهم چنین نطری را بدهم منتهی در برخی منابع به برخی مباحث کمتر از حد پرداخته شده یا در جریان ارائه برخی مطالب ابهاماتی موجود است و با همه این بررسی ها منبع پیشنهادی اصلی من کتاب تحلیل نظری الکترونیک ۱ و ۲ نوشته استاد اسلام پناه از انتشارات راهیان ارشد است که حقیقتاٌ به نظر من بهترین گزینه موجود در بازار است. گزینه پیشنهادی دوم بنده هم کتاب انتشارات مدرسان شریف نوشته مهندس امیر کاشی است. همچنین برای بررسی های تئوری قویتر و در صورت داشتن ضعف های پایه ای هم می توانید به کتاب های مرجع مراجعه کنید که مهمترین کتاب مرجع کتاب (میکروالکترونیک) بهزاد رضوی است. در صورت نیاز به حل مثال های تشریحی هم کتاب مهندس تقی شفیعی گزینه مناسبی است.

ذکر یک نکته بسیار مهم: با بررسی سوالات سالهای اخیر به این نتیجه می رسیدکه سبک سوالات در این سال ها دستخوش تغییرات قراوانی نشده است و من سوالات کنکورهای سراسری ۱۰ سال اخیر را به عنوان یکی از منابع مهم برای آمادگی در کنکور می دانم و می گویم: اگر شما بتوانید ادعا کنید که بر تستهای الکترونیک در کنکورهای ۱۰ سال گذشته مسلط هستید، تاکید می کنم مسلط هستید نه این که آنها را حفظ هستید، در این صورت می توانید ادعا کنید که در کنکور پیش رو درصد خوبی کسب خواهید کرد. پس حتماٌ تست های کنکورهای اخیر (به خصوص ده سال گذشته) را به دلیل شباهت با کنکور پیش رو به عنوان یک منبع مهم در نظر داشته باشید.

توصیه نهایی برای کسب تسلط و موفقیت در درس الکترونیک : حل تست، حل تست، و باز هم حل تست هم تالیفی و هم کنکوری

یک خبر خوب : ما در گروه الکترونیک سایت برق ارشد در حال تدوین و آماده سازی ویدیوهای آموزشی مالتی مدیای درس الکترونیک با در نظر گرفتن همه موارد فوق هستیم و به زودی این مجموعه آموزشی را ارائه خواهیم کرد که با تلاش شبانه روزی ما همه مباحث درس الکترونیک را به طور کامل و انشاالله بی نقص پوشش داده و یک مرجع قوی و مطمئن برای آمادگی شما در کنکور خواهد بود.

پس منتظر یک منبع کامل برای درس الکترونیک کنکور باشید…

همچنین پاسخگوی سوالات شما در این پست هستم.

لینک مشاوره سایت: http://www.bargharshad.ir/11927

 

مهندس فروغی

دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک دیجیتال دانشگاه شهید بهشتی*مشاور و مدرس الکترونیک در کنکور ارشد

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام
    تقویت کننده توان و پاسخ فرکانسی همچنان جزو بودجه بندی الکترونیک کنکور هستن؟
    چون این دو مبحث مدتیه تو الکترونیک ۳ درس داده میشن

  2. با عرض سلام و خسته نباشید
    آیا سایت برق ارشد گروه تلگرامی برای حل مشکلات الکترونیک 1 و 2 دارد؟

  3. سلام خیلی ممنون که راهنمایی میکنید سایتتون عالیه
    یه سوالی داشتم من الان دارم برای الکترونیک اسلام پناه را میخونم ولی به نظرم اگر کسی پایش ضعیف بشه خیلی سخت میشه براش من خودم با پیش زمینه از جزوه ی یک استاد عالی دارم میخونم ولی در کل مبهمه در ضمن مسائل تشریحی اشکال زیاد داره…ولی همه جا میگن اسلام پناه خوبه به نظرتون ادامه بدم یا منبع رو عوض کنم؟

    1. ببینید منابع خوب در درس الکترونیک زیاد هستند
      مهم خوب شما هستید که بتونید با جزوه ارتباط برقرار کنید
      اگه میبینید نمیتونید با این منبع ارتباط برقرار کنید از سایر منابع درس الکنرونیک استفاده کنید

      موفق باشید

  4. سلام .ممنونم بابت مطالب خوبتون.میشه لطفامنو راهنمایی کنید که برای تمرین بیشتر و اینکه درصد بالاتری کسب کنم چه کتابی رو بعد از کتاب اسلام پناه بخونم بهتره؟مدرسان برای تمرین بیشتر خوبه یا کتب دیگه؟با تشکر

    1. به نظر من تسلط روی تمرینات تشریحی و تستهای تالیفی و تستهای کنکور در این کتاب سطح خوبی به شما خواهد داد.برای زدن تستهای بیشتر و آشنایی با نکات بیشتر سعی کنید در یک کنکور آزمایشی شرکت کنید.

      1. سلام مهندس
        کدام آزمون رو پیشنهاد میکنید شما؟
        بنظرتون همه آزموناش شرکت کنیم یا چهار تای آخر؟

        1. سلام
          خب ببنید هر آزمونی شما میتونید شرکت کنید ولی خب آزمونهای تعاونی سنجش شرکت کنید که اتفاقا با سایت برق ارشد هم همکاری دارن و شما میتونین از طزیق همین سایت از تخفیفاتش استفاده کنید
          در مورد مراحل هم باید بگم اگر سال اولتون هست که کنکور میدین بله پیشنهاد میکنم همه آزموناشون شرکت کنید
          موفق باشید

  5. سلام
    متاسفانه من رشته نانو الکترونیگ سرفصل ها شو نگاه نگردم و به احتمال قوی نانو الکترونیک صنعتی بابل روزانشو و میارم به نطرتون رشته خوبیه؟ و میشه پایان نامه رو به سمت مدارمجتمع برد؟ و در نهایت بخونمش یا نه هم از نظر دانشگاه همم رشته ؟ مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا