تحلیل آزمون ارشد برق 93 (رياضيات)
تحلیل آزمون ارشد برق 93 دروس رياضيات (معادلات ديفرانسيل، رياضي مهندسي، آمار و احتمالات):
مباحث اين درس كه ضريب (4) در رشته مهندسي برق (براي همه گرايشها) دارد را ميتوان تقريباً مستقل از هم در نظر گرفت و همين امر باعث ميشود كه داوطلب كنكور سراسري، اگر حتي نتواند همهي مطالب را بخواند، يا خودش از خواندن مطالب ثقيل، خودداري كند، ميتواند با احتمال زيادي به سؤالهاي مطرح شده از مبحثهايي كه خوانده جواب دهد. به عبارت ديگر، ميتوان گفت كه سؤالهاي درس رياضي، مستقيماً از همان مبحث طرح ميشوند. درس رياضي شامل 12 سؤال است و آنچه در كنكور امسال و سالهاي پيش آمده، نشان داده كه از اين تعداد، 7 سؤال مربوط به درس رياضي مهندسي، 3 سؤال مربوط به معادلات ديفرانسيل و 2 سؤال باقي مانده هم به درس آمار و احتمالات اختصاص داده ميشود. درجهي سختي سؤالهاي آمار و احتمال در چند سال كنكور اخير ، تغيير عمومي نكرده و داوطلب با مطالعهي اندكي روي آمار، ميتواند از عهدهي جواب دادن به سؤالات اين درس در جلسهي آزمون برآيد. درس ديگر، معادلات ديفرانسيل است كه در سال 93 برخلاف سال 92، سؤالات كمي سختتر مطرح شده بودند و داوطلب به راحتي نميتوانست از گزينهها و با جايگذاري آنها يا روشهاي ابتكاري ساده، به جواب درست برسد. در نهايت به درس رياضي مهندسي ميرسيم كه تقريباً نيمي از سؤالات بخش رياضي (تقريباً شش سؤال) را پوشش ميدهد. بنابراين داشتن تسلط كافي روي مباحث اين درس، كمك شاياني به گرفتن درصد بالا در بخش رياضي ميشود. در كنكور سال 93، سؤالات اين درس نيز مانند معادلات ديفرانسيل، سختتر از كنكور سال قبل طرح شده بودند. به طوري كه سؤالات نيازمند داشتن ديدي عميق و مفهومي به مباحث رياضي مهندسي داشت. از نظر پخش سؤالات بين مباحث مختلف نيز ميتوان گفت كه به طور كل روي مبحث خاصي تأكيد نشده بود. در كل درس رياضي مهندسي در سال 93، 2 سؤال در مبحث فوريه (تبديل فوريه ـ سري فوريه)، 3 سؤال از مشتقات جزئي (شرايط مرزي و معادلات حرارت و موج) و 2 سؤال هم از مبحث مختلط (نگاشت و مانده) طرح شد. در آخر بايد گفت اگر چه براي گرفتن درصدي متوسط در اين قسمت، نكات گفته شده كمك بسزايي ميكند، ولي به داوطلبيني كه وقت كافي براي مطالعه دارند، توصيه ميشود كه تمام مباحث را دقيق بخوانند تا شايد اگر در كنكور از مبحثي كه كمتر توجهي به آن شده بود سؤالي آمد، قادر به پاسخگويي باشند و به درصد بالاتري از حد متوسط برسند.
منبع: مدرسان شریف